Biondo Bike Kerékpártesztek

Blogunkon kerékpárok, kerékpáros alkatrészek és ruhák tesztjeiről, versenyeredményekről, edzésmódszerekről és sok minden másról lehet olvasni. Célunk, hogy részletesen, mélyrehatóan mutassunk be a versenyszerű kerékpározás világát, profi és amatőr szintű kerékpárokat, illetve tartozékokat egyaránt. A Biondo Bike, mint a Wilier, a Pinarello, a Biondo és az MBM hivatalos magyarországi partnere, 15 éve képviseli hazánkban a magyar és az olasz kerékpáros kultúrát, s látja el ezen patinás cégek hivatalos márkaképviseletét. Blogunk interaktív, minden kérdésre készséggel válaszolunk. Jó böngészést kívánunk! biondobike.hu

Friss topikok

Címkék

Wilier 401XB 650B mountain bike tartósteszt

2014.03.20. 21:12 Biondo Bike Tesztblog

401XB_green.jpg

Mikor 2013 nyarán először megláttam ezt a kis zöld kerékpárt, az jutott eszembe, hogy vajon, hogyan lehet valami ennyire gyönyörű?

Ezek után sokáig álltam felette, nézegettem, simogattam – s végül eldöntöttem, hogy nekem bizony lesz egyszer egy ilyen kerékpárom. A szót tett követte, és néhány hónapon belül magam is egy Wilier 401XB boldog tulajdonosa lehettem… A kerékpárt azóta használom, most pedig igyekszem leírni az azóta eltelt időben megélt tapasztalataimat.

A Wilier 401XB alapvetően egy felső-középkategóriás, karbonvázas, XC/maraton hardtail. A 27,5”-es kerékméret az univerzális és tökéletes megoldás, az arany középút stb… – hogy ez mennyire van így, a teszt végére kiderül.

 Váztechnológia

A 401XB váza egy négyzetmilliméterenként 46 tonnának is ellenálló, szupererős UD karbonszövetből (undirezzionale) készült. A szövetet a legendás japán gyártó, a Mitsubishi készíti, amely repülőgépekhez, versenyautókhoz, és űrhajókhoz is gyárt szénszálas borításokat. A váz monocoque, tehát légbuborékos eljárással készült, amely egyértelműen a legmodernebb és legnagyobb merevséget eredményező karbonváz-készítési eljárás. A UD pedig egyirányú szálfutást jelent, s mivel a szénszál szálirányban képes ellenállni a különböző erőhatásoknak, ezért 0, 45 és 90 fokban rakják egymásra a szövetrétegeket. Ez valóban egy multifunkcionális megoldás, hogy egyszerre erős, tartós, merev és viszonylag könnyű vázat kapjunk.

Érdemes végigtekinteni a váz karakterisztikáján is: A lánc és támvillák aszimmetrikusak, a középrész BB92-es és press fit-es, a kormánycsapágy pedig tapered kialakítású. A váltóbovdenek vázon belül futnak, méghozzá nem is akárhogyan: az alsócső tetején van két kis beépített tekerő, amelyekkel menet közben is állíthatóvá válik a rendszer. A papucsok cserélhetőek, így nem csak X9-el, hanem átmenőtengelyes X12-vel is használható a Wilier 401XB.

A legérdekesebb megoldás -és egyben személyes kedvencem is- azonban nem ezek közül került ki. Található a vázon egy Integrated Frame Protector (IFP) nevezetű papírvékony fémlap-rendszer, amely elsőre fel sem tűnt, de mikor rájöttem, miről is van szó majdnem lehidaltam. Ez a rendszer azt jelenti, hogy a váz zöld részein fémlemezkéket préseltek a szénszálba. Mindkét láncvillán, a komplett alsócsövön, de még a felsőcső alján és a fejcsövön ott vannak ezek a lapocskák. Ez a rendszer a váz védelmére szolgál, tehát kavicsok, kövek felverődésénél, vagy bukásnál megvédi a vázat a sérülésektől. Mindezt megfejelték egy már sok helyen látható kis krómozott alumíniumdarabbal a hajtásoldali láncvillán, amely a láncleeséskor jelentkező problémákat igyekszik kiküszöbölni. Végül pedig, hogy teljes legyen a kép, van még egy fémketrec-szerű képződmény a lánckerekek és a váz között, hogy lehetőleg az esetlegesen leeső lánc hozzá se érjen a vázhoz. Nincs több hozzáfűznivalóm. Zseniális.

Felszereltség

Kezdjük a villával. A Wilier 401XB-hez a Rock Shox Reba RL névre hallgató 27,5”-es kerékhez optimalizált levegős villája tartozik. Megmondom őszintén, én ezzel a márkával kissé elfogult vagyok, régi szerelem a miénk. A hajtás-váltásról a Shimano gondoskodik, ehhez a Wilierhez egy XT-MIX névre hallgató szett-csoportot szereltek. Ez annyit tesz, hogy van egy XT hátsóváltónk a többi meg a MIX (tehát Deore alkatrészek). A kerékpár időben történő megállításáról a Tektro Auriga Pro fékei gondoskodnak. A kerekek mondhatjuk saját márkás termékek, és W.A.R.P. XB 500 névre hallgatnak, és a Maxxis Ikon gumikat kapunk hozzájuk. Ugyanez igaz a kokpit cuccoknál is, ezek is saját márkás termékek. A nyereg feladatait pedig a Prologo X10-es teljesíti.

401XB_blue.jpg

Teszt

Akkor nézzük a Wilier 401XB teszt eredményeit! Nagyon sok helyen próbára tettem/teszem, a Hármashatár-hegytől a pilisi erdőségeken át, egészen a városligeti dombokig. Ami elsőre feltűnt az a váz. Elképesztően merev és kezes. Annyira agilis, könnyen irányítható, hogy ilyennel nem is nagyon találkoztam még eddig, különösen nem ebben az árkategóriában… A váz geometriájában is lehet valami turpisság (én az L-es fedőnevű, 19”-os ülőcsővel ellátott, 605 mm-es vízszintes felsőcsőhosszal rendelkező változatot hajtom, ami a 179 cm-es magasságomhoz egy tökéletes választásnak bizonyult).

Mikor először ránéztem a kerékpár geometriájára semmi különös nem tűnt föl, a már előbb említett méretadatokhoz tartozó 130 mm-es homlokcsőhossz, és az ultrarövid 420 mm-es láncvillahossz is remek adatok. A homlokcsőszög 72,5 fok, az ülőcsőszög pedig 70,5 fok, amelyek szintén egy versenyzésre fejlesztett, agilis 650B hardtail természetes ismérvei. Ez mind jó, de hol van akkor az a titok, amely ezt a vázat ennyire hihetetlenül kezessé és agilissá teszi? Azt hiszem a kulcs –a valóban kiváló geometriai jellemzők mellett- a vázanyagban rejlik. A 46TON UD karbonszövet nem igazán jellegzetes nemhogy ebben a kategóriában, de úgy általában az MTB szakágakban sem. Elképesztő a teherbírása, a merevsége és az, ahogyan minden watt az útra zúdul…

A Rock Shox Reba RL villája nem volt meglepetés, én ezt a típust egyébként azért is szeretem, mert a nagyobb tömegű, erősebb versenyzőknek sokkal jobb választás lehet sok versenytársánál… Kiválóan csillapított minden körülmények között, bár egy villa mozgása nagyon szubjektív dolog ugyebár… A Shimano Deore-szett az XT hátsóváltóval viszont objektíve is nagyon kellemes meglepetés volt. Én az előző bringámon mindenből XT-t használtam, és megmondom őszintén semmilyen különbséget nem észleltem a kettő között. Nyilván a Deore-szett más tömegadatokkal rendelkezik, de működésben nem éreztem a differenciát.

A Tektro Auriga Pro fékek szintén nagy meglepetést jelentettek, már a nagyon határozott nyomáspont is igazán örömteli volt, de az igazi bomba meglepetés a fékek adagolhatósága volt. Nem gondoltam volna, hogy egy Tektro ilyet tud – örültem. A Prologo X10-es nyereg sajnos nagyon hamar lekerült a bringáról, de az én hátsóm sajnos nagyon érzékeny az ilyesmire, úgyhogy ez nem igazán mérvadó, és nem a minősíti igazán a nyerget. Mászásnál voltak igazán érezhetőek a Wilier 401XB előnyei, olyan érzésem volt időnként, mintha egy zsinóron húznának felfele. Imádtam a sprinteket, és kis, kigyorsító szakaszokkal teletűzdelt ösvényeket, még egyszer mondom, ez a 650B erre született! A lejtőn sem viselkedett rosszul, bár a sok 29-er után ez most egy kicsit kevésbé volt stabil, bár ennek a kerékpárnak nem is ez a dolga. A homokon és úgy általában a csúszósabb talajon viszont a Maxxis Ikon gumikon érezhetőek voltak, hogy nem kifejezetten erre vannak kitalálva. Több esetben megcsúsztak, ezzel nem feltétlenül voltam megelégedve.

 Összegzés, pontozás

A Wilier 401XB összességében véve egy fantasztikus élmény volt. A vázról elmondható, hogy mind vázanyagában, mind technológiai megoldásaiban, mind geometriájában, illetve kivitelezésében is maga a totális csúcskategória. Ha egy ilyen vázzal (és megfelelő felszereltséggel) nem tudod megnyerni az XC Világkupa sorozatot, az nem a kerékpár hibája. Felszereltségében is majdnem mindennel elégedett voltam. Pompás Rock Shox villa, kiválóan működő Shimano-szett, remek fékek és a kategóriának megfelelő kiegészítők.

Ami nekem egy picit csalódást jelentett, azok a kerekek, és  a hozzájuk adott Maxxis Ikon gumik. A kerekek rugalmassága főleg a kanyarokban érezhető, s bizony a páronkénti nagyjából 2000 grammos tömegük sem tartozik a legkönnyebbek közé. A gumiknak leginkább a tapadásával nem voltam megelégedve, de kevésbé laza talajra így is jók lehetnek. A kokpit cuccok megfelelnek a kategóriának, elájulni nem kell tőle, de tökéletesen ellátják a feladatukat. Összegezve az eddigieket, a Wilier 401XB egy abszolút csúcskategóriás 650B XC/maraton hardtail váz, a középkategóriánál hol jobb, hol megfelelő, néhol pedig egy picit gyengébb felszereltséggel. Kiváló ár/érték arány, mesés külső és elképesztően különleges hajtásélmény. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

A kerékpár megtekinthető és megvásárolható a Wilier hivatalos magyarországi forgalmazójánál:

wilier-kerekpar.biondobike.hu

A pontjaim pedig nem is lehetnek mások:

 

10/10

 

Pozitívumok és negatívumok:

 

+ Elképesztően merev, agilis és különleges váz

+ 5 év vázgarancia

+ kiváló fékszett

+ Jó alkatrész-harmónia

+ Gyönyörű

 

- Rugalmas és kissé nehéz kerékszett

- Gumik

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://biondobiketeszt.blog.hu/api/trackback/id/tr555871598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Draki83 2014.03.27. 15:36:47

Igen, ez a kerékpár gyönyörű, én már láttam élőben a Biondo-nál, tényleg nagyon durva. S, ami a legjobb még ráadásként: az ára :) Szinte ingyen van.

nagymacska 2014.04.01. 17:49:42

Nekem ilyen bringám van! Amit a tesztelő ír, az nagyjából fedi az én tapasztalataimat is. A váz valóban a legjobb, amit életemben használtam eddig, pedig egy elég durva karbon Specim volt előtte, de volt már Cannondale-em és Meridám is. Ez magasan veri mindegyiket, még a Specialzed-et is!

Ami viszont nekem egyáltalán nem jött be, azok a fékek. Szerintem egyáltalán nem olyan jók, mint, amit a tesztelő ír. Sajnálom, hogy nem fordított nagyobb energiát az alkatrész-összhangra, mert arra viszont érdemes lett volna. Mikor elhoztam a bringát a Biondo-tól, rögtön mentem is vele egy hosszabbat, és két dolog tűnt fel, az egyik, hogy mennyire durva ez a váz (amire egyébként öt év garancia van!), a másik pedig, hogy mennyire szarok a fékek. Úgyhogy azóta lecseréltem egy SLX-re és maradéktalanul boldog vagyok. :)

Biondo Bike Tesztblog 2014.04.03. 17:42:44

@nagymacska: Szia, nekem nem volt gondom a fékkel, de az SLX nyilván jobb! :)
süti beállítások módosítása