Az országúti kerékpáros trendek újabb és újabb érdekes megoldásokkal rukkolnak elő évről évre. A globális kapitalizmus és a fogyasztói társadalom igényei következtében ma már egyetlen komoly, magára valamit is adó cég sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy az éppen aktuális trendeket valamilyen módon meg ne lovagolja, vagy éppen ne gondolja tovább az adott ötletet. Ezt lehet jónak, vagy éppen borzalmasnak tartani, de tény, hogy így van. Az egyik ilyen a közelmúltban kitalált koncepció az országúti kerékpárok terén az aerodinamikus/időfutamos megoldások adaptálása az országúti mezőnygépek világába, amelynek egy kiváló példája/reprezentánsa a Wilier Canto1 Air.
Váztechnológia
A Wilier Cento1 Air váza a Cento1 SR-nél már jól ismert, a Toray által gyártott, 60 tonnának is ellenálló UD karbonszövetből készült, amely a létező legerősebb, legmerevebb szénszálas anyag a világon. A váz tartóssága és ellenállósága érdekében használnak még a vázhoz rugalmasabb, de ellenállóbb anyagokat is, a stressz, illetve terhelési pontoktól függően. Konkrétan a 60TON (MR60H) szövet mellé tesznek még 30TON (T800H) és 24TON (T700SC) szöveteket, hogy a váz ne csak könnyű, merev, hanem tartós és ellenálló is legyen. A kohézióért a ZnO (cink-oxid tartalmú) gyanta felel, amely biztosítja a tökéletes szálelrendezést, valamint hihetetlen tartósságot szavatol.
A hátsó háromszögben egy külön rezgéselnyelő szövetréteget használnak, hogy a kerékpár hátulja ne legyen zavaróan rideg, amelyet ez a brutálisan merev vázanyag eredményezhetne. A hátsórész (támvillák és láncvillák) a terhelésnek megfelelően aszimmetrikusak. A középrész a Wilier legújabb szabványa, a BB386, ami a legmerevebb és legkönnyebb szabvány jelen pillanatban. A homlokcső túlméretes és tapered, a kábelek pedig –természetesen- vázon belül futnak, és tudják azt, amit az egész Cento1-széria, miszerint a váltóbovdenek az alsócső elején található tekerők segítségével menet közben is állíthatóak. Amit még fontos elmondani az a váz és villa kapcsolódása. A villa tulajdonképpen (szinte) be van építve a vázba, és ilyen legó-szerűen csatlakozik a vázhoz, amely egyrészt rendkívüli merevséget, másfelől átlag feletti aerodinamikai tulajdonságokat eredményez.
Felszereltség
Én egy full 11S Shimano Ultegrával szelet változatot tekertem, Mavic Cosmic Carbon SLE kerekekkel, Mavic Yksion Pro gumikkal, FSA és Ritchey karbon kiegészítőkkel, valamint Selle San Marco Concor nyereggel.
Teszt
Én egy vörös-fekete gépet kaptam tesztelésre, S-es méretben, már nagyon kíváncsi voltam mik lesznek a tapasztalataim, akkor lássuk is őket: Az első teszt-etap egy motoros stéherezéssel telt, ahol azt hiszem, kiválóan kijöttek a Wilier Cento1 Air erényei. A kerékpár –különösen lefelé- olyan volt, mintha ötvöztek volna egy országúti kerékpárt egy időfutam bringával. Egészen hihetetlen a Cento1 Air agilitása, elképesztően gyorsan reagál minden mozdulatra. Viszont, ami az előnye, az a hátránya is, egy erősebb oldalszél hajlamos némi sodrást adni a kerékpárnak, bár azért azt el kell mondanom, hogy a pici tömege, a hihetetlen merevsége és a kivételesen jó irányíthatósága bőven ellensúlyozta ezt.
Ami külön érdekesség volt, az a villa. Nekem nagyon tetszett, hogy a legnagyobb erőkifejtéskor sem csavarodott és elképesztően merev maradt minden körülmények között. Elmondhatom, ezt volt az egyik legjobb villa-váz élményem egész életemben. A 11S Ultegra-szettről nem tudok mit mondani – tökéletes. A középrész tényleg bitang merev, amikor egy kaptatón felfelé kellett másznom, akkor éreztem, hogy ebből bizony egy nyekkenést sem fogok tudni kicsikarni. Az kerekek szintén elképesztően merevek voltak, és külön élmény volt, hogy az időnként nem kis kátyúk sem tudták zavarba hozni. A kiegészítők pedig -a kerékpár alig 7kg-os tömegével egyetemben- rendkívül jól illenek ehhez a pompás országúti/chrono hibridhez.
Összegzés, pontozás
Összességében véve a Wilier Cento1 Air nagyon is tetszett. Ami mindenképpen kiemelkedő volt az a kis tömege, a hihetetlen merevsége, a pompás villája, és még pompásabb árcédula rajta. Az ára egyébként olyannyira kedvező, hogy biztos vagyok benne, hogy sokak meg fogják gondolni ennek a remek országútinak a megvásárlását. Mindenkinek ajánlom, aki nem tud magának egy országútit és egy TT-bringát is venni, a Wilier Cento1 Air mindkét területen kifogástalanul teljesít.
A kerékpár megtekinthető és megvásárolható a Wilier hivatalos magyar forgalmazójánál:
A pontjaim pedig:
10/10
Pozitívumok és negatívumok:
+ Nagyon merev és aerodinamikus váz
+ Csodálatos villa
+ Nagyon jó és strapabíró kerékszett
+ Kiváló, hibátlan felszereltség
+ Kis tömeg
+ Remek ár
- Erős szélben a kerékpár hajlamos kisfokú sodródásra